Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich. Zapomniany pomnik przyrody poza szlakami

Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich, to ciekawe pod względem przyrodniczym i krajobrazowym miejsce, które lata temu wymieniane było w gronie atrakcji tego malowniczego pasma. Obecnie trafiają tu amatorzy wspinaczki skałkowej, zbłąkani wędrowcy oraz ci, którzy topowe miejscówki z okolicy znają już na pamięć. Witajcie na Skalnej Grzędzie, w pobliżu której spotkać można nie tylko Prezesa, ale i Gubernatora!

Widok w kierunku Gór Sokolich. Jesień 2019 roku

Już na wstępie chciałbym zaznaczyć, że sięgając po sformułowanie Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich mam na myśli zarówno formację skalną, jak i jej najbliższą okolicę. Miejsce to znajduje się w północnej części pasma. Jesteśmy pomiędzy Doliną Janówki, a Górami Sokolimi, czy też -jak kto woli- pomiędzy Janowicami Wielkimi, a Trzcińskiem. A żeby być jeszcze dokładniejszym, należy wspomnieć, że to krańce jednego z grzbietów Rudaw Janowickich – Janowickich Garbów.

atrakcje Rudawy Janowickie
Północny, skrajny wierzchołek grzbietu Janowickie Garby. Jesień 2019
Widok z wierzchołka

Skalna Grzęda, to mur skalny zbudowany z waryscyjskich granitów. Należy wspomnieć, że to tylko jedna z ciekawych formacji skalnych, na jakie można trafić w tej okolicy. Na północnym skraju grzbietu odnajdziemy jeszcze skałki, m.in. Prezes, Gubernator, czy Maczuga. Z kolei idąc w przeciwnym kierunku, w krótkim czasie dotrzemy do skał DecjuszKlapacjusz.

Okazały mur skalny. Wiosna 2021
Janowickie Garby i Skalna Grzęda
Skalna Grzęda. Szczeliną widzianą z przodu formacji można wdrapać się na jej wierzchołek. Wiosna 2021

Do 1945 roku Edelmannssteine -bo pod, m.in. taką nazwą funkcjonowała Skalna Grzęda i jej okolica- miała status pomnika przyrody, choć niektóre źródła podają, że był to raczej rezerwat. W każdym razie, miejsce było doceniane i chronione ze względu na tutejszą przyrodę nieożywioną, jak i walory krajobrazowe. Szczytowe partie skałek zasłynęły jako świetny punkt widokowy, m.in. na Krzyżną Górę i Sokolika. Nie dziwi więc fakt, że turyści chętnie przybywali tu z pobliskich Janowic Wielkich i Trzcińska.

Rudawy Janowickie atrakcje
Widok ze skał na Sokolik i Krzyżną Górę. Wiosna 2021
Widok w kierunku Karkonoszy. Lato 2020

Obecnie Skalna Grzęda nadal pełni funkcję ciekawego punktu widokowego. Jeśli zastanawiacie się, czy da się wejść na mur skalny, odpowiedź brzmi – tak. Jego początkowy fragment dostępny jest dla przeciętnego turysty. Skalna Grzęda znajduje się poza szlakami turystycznymi. W pobliżu nie ma też żadnych szlaków rowerowych, ścieżek przyrodniczych, czy edukacyjnych. Jeśli komuś nie jest straszne włóczenie się labiryntem leśnych ścieżek – w miejsce można dotrzeć na wiele sposobów. Jeśli jednak wolicie dotrzeć tu bardziej pewną trasą, możliwości są dwie.

Na skraju Janowickich Garbów. Lato 2020

Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich – jak dotrzeć?

Wariant 1: Z Janowic Wielkich

Janowic Wielkich należy iść szlakiem żółtym, który po opuszczeniu zabudowy miejscowości wkracza w Dolinę Janówki. Wąskim asfaltem docieramy na wysokość formacji skalnej Krowiarka. Po przekroczeniu drewnianego mostku schodzimy ze szlaku na prawo i solidną leśną drogą zdobywamy wysokość. W momencie, gdy droga dość wyraźnie skręca w lewo, a po lewej stronie widoczne są dwie spore skały (to Decjusz i Klapacjusz), należy skręcić w prawo w wąską dróżkę, która w kilka minut doprowadzi nas do celu.

Skała Enis w Diabelskim KościeleZobacz też: Skała Enis w Rudawach Janowickich. Niesamowite formacje skalne w Diabelskim Kościele

Wariant 2: Z Przełęczy Karpnickiej

Z Przełęczy ruszamy szlakami niebieskim oraz zielonym w kierunku Starościńskich Skał. Kiedy szlaki się rozstają, wybieramy zielone znaki. Dosłownie po chwili znajdziemy się na krzyżówce dróg. Pierwsza z prawej, to żółty szlak rowerowy. Druga od prawej, to zielony szlak biegnący w kierunku Janowic Wielkich. Trzecia droga od prawej – to nasz trasa na Skalną Grzędę. Poruszamy się drogą na wysokości pomiędzy 550- a 600 m. n.p.m. nie zbaczając w odbijające na prawo i lewo leśne dróżki. Po lewej mijamy ciekawą formację skalną, po prawej dawne kamieniołomy. Idziemy cały czas prosto i lekko w dół, by w końcu na ostrym zakręcie w prawo odbić dróżką w lewo. Po chwili będziemy na miejscu.

Ostra Mała

Dołącz do naszej grupy na Facebooku: Malownicze Rudawy Janowickie

Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich – informacje praktyczne

• Wyruszając w opisywane miejsce z Janowic Wielkich, samochód można zaparkować na jednym z darmowych i niestrzeżonych parkingów: 1) przy dworcu PKP, 2) przy Urzędzie Gminy i 3) przy parku „Zielona Dolina”. Ten ostatni ma najkorzystniejszą lokalizację. Niektórzy parkują też kilkaset metrów wyżej przy żółtym szlaku, gdzie przy szlabanie jest miejsce na kilka aut.
    • Wyruszając od strony Przełęczy Karpnickiej samochód można zaprakować na znajdującym się na niej strzeżonym parkingu
    • Transportem publicznym: pociągami od strony Jeleniej Góry i Wrocławia do Janowic Wielkich (wariant 1 dojścia) lub Trzcińska (wariant 2 dojścia) lub autobusem MZK z Jeleniej Góry do Karpnik (wariant 2)
    • Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich znajduje się na terenie Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Po terenie poruszamy się tylko wyznaczonymi szlakami turystycznymi oraz drogami. Nie śmiecimy. Nie palimy ognisk
    • Najbliższym schroniskiem w okolicy jest położona kilka kilometrów dalej „Szwajcarka”

Co możesz jeszcze zrobić?

Obserwuj nasze konto na Instagramie! (klik)

Wspieraj nas na platformie patronite.pl! (klik)

Polub nasz profil na Facebooku!(klik)
Lub znajdź na naszej stronie podobne wpisy, o tu kawałeczek niżej 🙂