Sprzęt imprezy długodystansowe dla piechurów

Lužická Padesátka 2023 – relacja. 1800 uczestników wędrowało na pięciu trasach!

Lužická Padesátka 2023 odbyła się w sobotę 6 maja w Górach Łużyckich. Na czesko-niemieckim pograniczu wytyczono aż pięć tras o zróżnicowanej długości. I choć aura nie zachęcała do górskich wędrówek, na starcie stawiło się blisko 1800 osób! Zapraszam na relację z koronnej, 50-kilometrowej pętli!

52. Łużycka Pięćdziesiątka – szybki przegląd

Łużycka Pięćdziesiątka

Kiedy: 06.05.2023 r.
Arena: Góry Łużyckie, Czechy, Niemcy
Dystans zmierzony: 52 km
Przewyższenia zmierzone: 2025 m
Uzyskany czas: 10:12, 9:39 marsz

W tym roku miejscem startu i mety był Autokemp Kristýna na obrzeżach uroczego Hradka nad Nisou (red. północne Czechy). Trochę żałowałem, że nie ruszymy z centrum miejscowości, gdzie kwitnące na różowo drzewa fantastycznie kontrastują z zabytkowymi kamieniczkami. Zmiana bazy imprezy miała jednak duże znaczenie na poprawę logistyki.

Schwarzes loch w Górach Łużyckich

To może Cię zainteresować: Schwarzes loch w Górach Łużyckich, czyli Czarna dziura w Jonsdorfskim Skalnym Mieście

Start tras 50- i 35-kilometrowej zaplanowano na godz. 6:00 rano i… nieco się na niego spóźniliśmy. Kiedy stawka była już mocno rozciągnięta wzdłuż zalewu, my z Krzyśkiem dopiero robiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przy bramie startowej.

52. Lužická Padesátka
To był deszczowy poranek. Zupełnie taki, jakich na wyrypach nie lubimy 😛

Szybko jednak dogoniliśmy tego ludzkiego „węża”, by w akompaniamencie rozbijających się o liście kropli deszczu przesunąć się do jego głowy. Zajęło nam to około 2 godziny. Niestety, okolica była mocno zachmurzona, więc odpuściliśmy sobie punkt widokowy Scharfenstein, na który polowałem.

Pierwszą krótką przerwę zrobiliśmy na około 10 kilometrze przy szczycie Töpfer, gdzie znajdował się punkt kontrolny. W tym miejscu spotkaliśmy wielu znajomych – tych bliższych i dalszych.

52. Łużycka Pięćdziesiątka
Pierwszy PK zaliczony!
52. Lužická Padesátka 2023
Czołem!

Pozdrowienia dla Kary i Zielisa, którzy wędrowali mocną ekipą z Pauliną, Szymonem i Maćkiem. Pozdrowienia również dla Iwony i Marcina – wspaniałych Patronów wspierających rozwój projektu Górskie Wyrypy!

Kolejne kilometry upływały pod znakiem przelotnych opadów i braku widoków. I choć mijaliśmy wiele ciekawych punktów widokowych, przeciwnie niż rok temu, praktycznie na żaden z nich nie wchodziliśmy. Wędrówkę umilały za to mijane po drodze skałki i zieleń lasu.

Łużycka Pięćdziesiątka 2023
Na trasie
Przed zejściem do Jonsdorfu

Po otoczeniu Kurortu Oybin doszliśmy na obrzeża Jonsdorfu. W pobliżu miejscowości znajduje się świetna miejscówka – Schwarzes loch – którą w tym roku niestety ominęliśmy, ale o której możecie przeczytać tutaj. Przeszliśmy za to u podnóża formacji skalnej Nonnenfelsen, przy skale Krokodyl, by obrać kierunek marszu na najwyższy szczyt Gór Łużyckich.

Luzicka Padesatka
Na trasie pod Berggasthof Nonnenfelsen
Góry Łużyckie Luż
Przed podejściem na Luż
Rajdy długodystansowe - Łużycka Pięćdziesiątka
Wieża na szczycie

Wspinaczka na Luż jak zwykle podkręciła tętno. Na podejściu minęliśmy kilku uczestników, jednak na otulonym chmurami szczycie nie zabawiliśmy zbyt długo. Silny wiatr szybko zwiał nas z wierzchołka, a już po chwili znajdowaliśmy się przy kolejnym punkcie kontrolnym obok Chaty pod Luzem.

Łużycka Pięćdziesiątka - rajd długodystansowy
PK pod Lużem
52. Lužická Padesátka
Ciesząca oko architektura. Tego było sporo!

Dalej sporo wędrowaliśmy czesko-niemiecką granicą, minęliśmy kolejny PK oraz szczyt Hvozd i wieżę widokową Hochwald. Lužická Padesátka 2023 meandrowała pomiędzy miejscowościami i krajami, a ja chwilowo pogubiłem się w tym, czy jestem w Czechach, czy w Niemczech. W międzyczasie pogoda się wyklarowała, a zza chmur zaczęło przygrzewać słońce. Lepiej późno niż wcale!

Na trasie
Łużycka 50

Rozochocony poprawiającą się aurą zacząłem polowanie na widoki, zaliczając kolejno kilka punktów widokowych od Fuchskanzel, przez Popovą skałę, a na Kohoutim vrchu skończywszy. Coś tam było widać, jednak zaparowane powietrze uniemożliwiało dalsze obserwacje.

Góry Łużyckie Fuchskanzel
Fuchskanzel
Popova skala
52. Lužická Padesátka 2023
Widok z Popovej skaly w kierunku szczytów Hvozd i Luż

Na około 10 kilometrów od mety oderwałem się od Krzyśka, próbując dogonić Marcina z kolegą. Niestety nie udało się, ale złapaliśmy się na mecie. Końcową linię na 51 kilometrze przekroczyłem po 10 godzinach i 12 minutach wędrówki.

Luzicka 50
Trasa tegorocznej Ł50

W bazie wydarzenia zaczęło robić się swojsko. Kiedy szedłem kupić medal, wypatrzyła mnie Kamila od Mordownika. Swoją drogą wykręciła świetny czas 7:18, będąc jednocześnie drugą kobietą na koronnej trasie. Szacun! Niebawem na mecie zameldował się Krzysiek i ekipa Rajdu Kotliny Turoszowskiej – Agnieszka, Konrad i Rafał oraz jeszcze kilka osób, których imion nie pamiętam. Sorry!

Lužická Padesátka 2023
Na mecie, jak to na mecie – fajnie jest! 😉

Podsumowując: Lužická Padesátka 2023 to kolejna udana edycja tego czeskiego dálkového pochodu. Trasa była ciekawa, ale ze względu na deszczową aurę nie mogliśmy poznać w 100% jej wizualnych walorów. Sporo widoku przeszło nam koło nosa! Tym samy zeszłoroczną edycję nadal uważam za najpiękniejszą z tych, w których brałem udział.

51. Lužická Padesátka - Łużycka Pięćdziesiątka

Zobacz też: 51. Lužická Padesátka – relacja. Było zbyt pięknie, by iść! No i padł rekord!

Choć w tym roku uczestnicy zostali „potraktowani” nieco skromniej (red. brak darmowych napojów na mecie, brak pamiątkowego gadżetu, ten sam wzór medalu do kupienia) widać, że impreza rozrasta się i trzymam kciuki, żeby to poszło w dobrą stronę. 52. Łużycka pięćdziesiątka przyciągnęła na start 1800 osób i to mówi samo za siebie!

Łużycka Pięćdziesiątka - Górskie Wyrypy
Pozdro!

Cieszę się, że Górskie Wyrypy dołożyły małą cegiełkę do popularyzacji wydarzenia wśród rodaków 🙂 Z górskim pozdrowieniem! Siła piechurom!

Teksty, które mogą Cię zainteresować:

Co możesz jeszcze zrobić?