Rodzaje przerzutek do roweru – który z nich warto wybrać?

Przerzutki rowerowe wzbogacają doświadczenie jazdy na rowerze, dostarczając nieocenione korzyści w zakresie komfortu i wydajności. To wyposażenie jednośladu umożliwia płynną zmianę przełożeń, co jest kluczowe przy jeździe w różnorodnym terenie. Dzięki przerzutkom rowerzysta może dostosować wysiłek do warunków drogowych, poprawiając zarówno swoją wytrzymałość, jak i prędkość. Ten element roweru ma jednak wiele rodzajów. Który z nich warto wybrać? Sprawdź to już teraz!

Czym jest przerzutka do roweru?

Przerzutka do roweru stanowi kluczowy element systemu napędowego jednośladu, umożliwiając zmianę biegów i dostosowanie się do różnych warunków jazdy. W zależności od modelu te części rowerowe mogą być zewnętrzne, mocowane na haku tylnego widelca, lub wewnętrzne, zintegrowane z tylną piastą. Przerzutki zewnętrzne regulują pozycję łańcucha pomiędzy zębatkami, umożliwiając płynną zmianę biegów. Z kolei wewnętrzne modele działają na zasadzie przekładni planetarnej, składającej się z serii obracających się pierścieni i zapadek. 

Początkujący rowerzyści często mylą przerzutki do roweru z innymi częściami napędu, takich jak przekładnia czy koła zębate. Różnorodność dostępnych na rynku rozwiązań może wywoływać zmieszanie wśród mniej doświadczonych użytkowników. Jednak dzięki temu  poradnikowi dowiesz się, jakie rodzaje przerzutek do roweru Kross czy Shimano są dostępne i jak działają. A to znacznie ułatwi ci wybór odpowiedniego systemu dla siebie. Pamiętaj, że zrozumienie funkcji i budowy przerzutek jest kluczowe dla efektywnego i komfortowego korzystania z roweru w różnych warunkach.

Przerzutki do roweru zewnętrzne, a może wewnętrzne?

Przerzutki rowerowe to niezastąpiony element w rowerze, który umożliwia łatwą zmianę przełożeń i dostosowanie jazdy do różnorodnych warunków terenowych. Istnieją różne typy tych części rowerowych, a każdy z nich charakteryzuje się innymi cechami i zastosowaniami. Przerzutki zewnętrzne, najczęściej spotykane, umożliwiają płynne przerzucanie łańcucha pomiędzy tylnymi zębatkami. Są to popularne elementy rowerowe ze względu na prostotę konstrukcji. A  to przekłada się na niższe koszty konserwacji i mniejsze ryzyko awarii. Zapewniają one także szeroki zakres przełożeń, co jest idealne do poruszania się po terenie.

Natomiast przerzutki wewnętrzne, często wykorzystywane są w rowerach miejskich. Bywają to części rowerowe ukryte w piaście tylnej. Działanie takich przerzutek do roweru opiera się na przekładni planetarnej składającej się z zapadek i zębatek. Omawiane części rowerowe charakteryzują się łatwym montażem osłony łańcucha, co zwiększa czystość układu napędowego i zapobiega zabrudzeniu odzieży. Są mniej podatne na awarie, choć ich serwisowanie może być bardziej skomplikowane.

Przerzutka tylna czy przednia?

Tylne przerzutki, montowane na hak do ramy lub pod oś piasty, odpowiadają za zmiany przełożeń na tylnych zębatkach. Mają korpus i wodzik, który przesuwa łańcuch pomiędzy zębatkami. Warto podkreślić, że długość tego drugiego elementu powinna być dopasowana do wielkości kasety, aby zapewnić precyzyjne działanie napędu. 

Natomiast przednie przerzutki, które najczęściej obsługują dwie lub trzy tarcze zębatek, są dopasowane do średnicy rury podsiodłowej i mogą być montowane na różne sposoby. Ich wodzik kieruje łańcuch na odpowiednią zębatkę, umożliwiając zmianę biegów. Każdy rodzaj przerzutki ma swoje zalety i specyfikę, co warto rozważyć przy wyborze odpowiedniego modelu do swojego roweru.

Mamy nadzieję, że poszerzyliśmy twoją wiedzę na temat przerzutek rowerowych i już wiesz, na jakie tego typu elementy rowerowe się zdecydujesz. Powodzenia podczas robienia zakupów!

Tekst sponsorowany

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments