Artykuł sponsorowany
Wielu pasażerów, korzystających z linii lotniczych – zwłaszcza “tanich” – spotkało się z problemem opóźnionych lub odwołanych lotów. Nie wszyscy oni są jednak świadomi, że z tego tytułu mają prawo ubiegać się o odszkodowanie oraz, że przysługują im inne uprawnienia przewidziane przepisami prawa. Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób uzyskać odszkodowanie od przewoźnika lotniczego i kiedy będzie to możliwe.
Co na to przepisy?
Problemy związane z opóźnionymi oraz odwołanymi lotami na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stały się zjawiskiem na tyle powszechnym, że unijny ustawodawca dostrzegł potrzebę ujednolicenia praw pasażerów oraz obowiązków przewoźników, w ramach wspólnego aktu obowiązującego wszystkie państwa członkowskie. Przepisów, będących podstawą prawną dochodzenia odszkodowania od linii lotniczych, należy szukać zatem w Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającym rozporządzenie (EWG) nr 295/9.
Rozporządzenie reguluje w szczególności kwestie związane z sytuacją pasażerów w okolicznościach opóźnienia lub odwołania lotu. Dodatkowo, reguluje także kwestie związane z tzw. overbookingiem, a więc przypadkami, gdy pasażerowie nie zostają wpuszczeni na pokład z uwagi na nadsprzedaż biletów na określony rejs.
Jak wskazuje ustawodawca w motywach do Rozporządzenia, ideą przyświecającą ujednoliceniu przepisów w tym zakresie była z jednej strony potrzeba zwiększenia poziomu ochrony pasażerów, z drugiej zaś konieczność stworzenia dla przewoźników równych ram prawnych dla prowadzenia działalności i obsługi rejsów.
Odszkodowanie – kiedy?
Jednym z praw, które ww. Rozporządzenie przyznaje pasażerom opóźnionych lub odwołanych lotów, jest prawo do domagania się wypłaty odszkodowania. Należy mieć jednak na uwadze, że nie każde opóźnienie i nie każdy odwołany lot będzie kwalifikował się do wypłaty rekompensaty. A zatem, co stanowi na ten temat Rozporządzenie?
Zasadniczo przepisy regulacji stanowią, że tylko opóźnienie przekraczające 3 godziny (liczone od planowanej godziny lądowania w miejscu docelowym), będzie aktualizowało możliwość dochodzenia odszkodowania. W przypadku odszkodowania za odwołany lot, odszkodowanie będzie należne wówczas, gdy przewoźnik odwoła rejs na okres krótszy niż 14 dni przed planowanym wylotem.
Ponadto, warto mieć na uwadze, że omawiana regulacja jest regulacją unijną. Oznacza to, że przepisy te znajdą zastosowanie tylko w następujących przypadkach:
- kiedy opóźniony lot/odwołany lot odbywa się na terytorium UE;
- kiedy lotnisko startowe znajduje się na terytorium UE (a lotnisko końcowe poza UE),
- kiedy lotnisko startowej znajduje się poza UE (ale lotnisko docelowe znajduje się na terytorium państwa członkowskiego UE), pod warunkiem że przewoźnik jest firmą zarejestrowaną w Unii.
Odszkodowanie – ile?
Wysokość odszkodowania nie jest uzależniona od długości opóźnienia, ale od dystansu, który dany lot pokonuje. Przepisy Rozporządzenia stanowią, że:
- w przypadku lotów na odległość nie większą niż 1500 km – pasażer może domagać się 250 euro odszkodowania;
- w przypadku lotów na odległość większą niż 1500 km, ale nie większą niż 3500 km – pasażer może domagać się 400 euro odszkodowania,
- w przypadku lotów na odległość większą aniżeli 3500 km – pasażer może domagać się 600 euro odszkodowania.
Często opóźniony lub odwołany lot powoduje dodatkowe koszty – pasażerowie muszą zakupić dodatkową żywność, napoje, skorzystać z transportu albo z noclegu. Jeśli ponieśli jakiekolwiek dodatkowe koszty – wynikające wprost z zakłócenia lotu – powinni zachować paragony lub faktury i tym samym mogą domagać się także, aby przewoźnik zwrócił im poniesione wydatki. Więcej o konsekwencjach opóźnionego lotu można przeczytać pod adresem https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/.
Inne prawa przysługujące pasażerom lotów
Poza odszkodowaniem – którego pasażer może dochodzić w terminie roku od opóźnionego lub odwołanego lotu – od razu, na miejscu, pasażerowi przysługują inne prawa takie jak: prawo do posiłków i napoi, prawo do przekazania wiadomości, czy – jeśli okoliczności na to wskazują – prawo do trzymania zakwaterowania i transportu do hotelu. Ponadto, przewoźnik ma obowiązek informować pasażerów o przysługujących im prawach, w sposób jasny i widoczny – przy stanowisku odprawy.
Jeśli pasażer jest osobą o specjalnych potrzebach, na przykład osobą niepełnosprawną, przewoźnik ma obowiązek objąć go szczególną i priorytetową opieką.
W jaki sposób ubiegać się o wypłatę odszkodowania?
Istnieje możliwość, aby pasażer sam dochodził odszkodowania od przewoźnika. Linie lotnicze często umożliwiają złożenie wniosku o wypłatę za pośrednictwem swojej strony internetowej. Należy mieć jednak na uwadze, że duże koncerny lotnicze czują się uprzywilejowane w sporach z pasażerami i skrzętnie wykorzystują wszystkie okazje, aby odmówić wypłaty. Częstym powodem – wskazywanym przez linie – jest wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, które pozwalają przewoźnikom uwolnić się od odpowiedzialności.
Opóźniony lub odwołany lot Wizz Air lub Ryanair to temat, który doskonale znają specjaliści ze Sky Support, nieocenionego wsparcia w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych. Ogrom doświadczenia oraz znajomość przepisów sprawiają, że współpraca z ekspertami w dziedzinie przynosi pasażerom wymierne korzyści w postaci szybkiego czasu wypłaty odszkodowania oraz ułatwionego procesu jego dochodzenia.