Poszukiwania maski Ducha Gór! Karkonosze zdecydowanie mniej znane.

Duch Gór, Rzepiór, Rybecal, czy Pan Jan – to tylko niektóre określenia fikcyjnej postaci, będącej bohaterem ludowych legend i opowieści. Na przestrzeni wieków przypisywano mu różne cechy, pisano i mówiono o jego potędze, przygodach, czy figlach. Opisywany w literaturze w kilkuset pozycjach, z których wiele poświęconych było tylko jemu, bohater bajek, a nawet oper. Miejsce, o którym dziś napiszemy, to nie lada gratka dla tych użytkowników gór, którzy poszukują miejscówek nieprzeciętnych, jedynych w swoim rodzaju i nie odkrytych przez zorganizowaną turystykę. Zapraszamy do wspólnego poszukiwania maski Ducha Gór!


Podczas realizacji prac nad marką KARKONOSZE, stworzono logotyp, na którym znajduje się wyobrażenie Ducha Gór. Nawiązuje ono do pierwszego przedstawienia Rzepióra, pochodzącego z 1561 roku.

Poszukiwania symbolicznego grobowca Ducha Gór rozpoczęliśmy od przejrzenia kilkuset zdjęć skał i bloków skalnych, zarówno w pisemnych publikacjach, jak i w zasobach internetu. Wszystko po to, aby odnaleźć tajemniczą płaskorzeźbę na fotografii widzianej jakiś czas wcześniej. Wynik poszukiwań był owocny – udało się odnaleźć wspomniane zdjęcie. Niestety, kadr nie ułatwił zlokalizowania charakterystycznych elementów w terenie. Wiedzieliśmy tylko tyle, że należy szukać niewielkiej groty na obszarze Bażynowych Skał. Wiedzieliśmy wiele i niewiele zarazem.


Widok z Bażynowych Skał w Karkonoszach.

Bażynowe Skały w Karkonoszach, to grupa granitowych skał i bloków skalnych, znajdujących się na północnym zboczu Śląskiego Grzbietu, a dokładniej, pomiędzy dolinami potoków Sopot i Czerwień. Pas skał o długości niespełna dwóch kilometrów, rozciąga się tu południkowo na wysokości od trochę ponad 1000 do 1200 metrów n.p.m. Łącznie jest tu ponad 30 skał i granitowych bloków, porozrzucanych pośród świerkowego lasu.


Naturalna grota skrywa tajemniczą płaskorzeźbę.

Poszukiwania płaskorzeźby ułatwił nam fakt, że górne partie Bażynowych Skał znajdują się na obszarze Karkonoskiego Parku Narodowego. Tym samym, mogliśmy zawęzić nasz obszar poszukiwań. Przedzierając się przez półmetrowe jagodziska i kręcąc się pomiędzy granitowymi tworami, w końcu natrafiliśmy na niewielką grotę, co nie zrobiło na nas większego wrażenia. Dopiero po chwili, dotarło do nas, że płaskorzeźba ma znajdować się w grocie. Przeszło nam przez myśl, że to nie może być ta grota… To była ta grota!



Płaskorzeźba, czy też „pośmiertna maska Ducha Gór”, znajduje się w głębi niewielkiej skalnej groty, powstałej prawdopodobnie w naturalny sposób. Skalne ryty, to pole o wymiarze nie większym, niż 50 x 50 cm.

Istnieją różne poglądy odnośnie powstania tego nieznanego przedstawienia Ducha Gór. Pierwszy z nich głosi, że płaskorzeźba nie jest dziełem współczesnym, a prehistorycznym. I może i znalazła by się jakaś mądra głowa i zbadałaby sprawę, gdyby nie dwie kolejne hipotezy wskazujące, że ryty powstały już „za Polaków”.

Zobacz też: Skalne ryty w Rudawach Janowickich: rozpaczliwy apel „Boże ukarz Anglię!”

Druga wersja głosi, że autorem płaskorzeźby, która miała powstać w latach 80-tych XX wieku, ma być Karol „Dziad” Płudowski – człowiek gór, autor tekstów i melodii, bard, laureat i uczestnik wielu przeglądów. Jego najpopularniejszym utworem jest „Taka piosenka”, którą napisał w 1979 roku. Płudowski bywał w chatce AKT, która do dziś znajduje się w pobliżu Bażynowych Skał. Wspomina o niej w swoich tekstach, np. w utworze „Świerszcz za kominem”.

Przez długi czas uważaliśmy, że pogląd ten jest właściwy, jednak w marcu 2020 roku pojawiły się nowe informacje w tej sprawie. Po tym, jak udostępniliśmy niniejszy tekst w mediach społecznościowych, odezwały się do nas dwie osoby, które zdementowały jakoby Płudowski był twórcą płaskorzeźby. Według jednej z nich -bywalca chatki AKT- autorem „maski Ducha Gór” jest artysta z okolic Jawora.

Kliknijcie w reklamę poniżej, bo to jedno ze źródeł finasowania nienijeszego portalu… 🙂

…lub zostań Patronem serwisu www.gorskiewyrypy.pl 🙂


Bibliografia:
1. Słownik geografii turystycznej Sudetów, t.3 Karkonosze (M.Staffa)
2. Karkonosze (T.Steć, W.Walczak)

4
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
AndrzejGórskie WyrypyKaśkaCW Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
KaśkaCW
Gość
KaśkaCW

Obydwie teorie są błędne. Poza tym Dziad Karol owszem jest bardem (napisał wiele piosenek, miedzy innymi Świerszcza za kominem i Taką piosenkę ukradzioną mu później przez zespół Bayer full) , ale nie jest góralem, tylko warszawiakiem i śpiewa a nie rzeźbi. Jaka jest prawda – wiem , ale nie powiem. Pozdrawiam tropicieli. (kto wymyślił , że to Karol ??? )

Andrzej
Gość
Andrzej

Bajer śp. uzdatniał prehistoryczną teorię Pika sprzedaną śp. prof. Mazurskiemu, mówiąc o jakimś buddyście przebywającym w AKT i chyba przez „formy” ćwiczone przez Karola na niego bęc.