Artykuł sponsorowany
Sprawnie działające przerzutki to podstawa każdego kolarza. Jednak rowerzysta prędzej czy później staje przed wyzwaniem ich regulacji. Co musisz o niej wiedzieć, a także jak dbać o ten element roweru? O tym w artykule.
Kiedy przerzutki wymagają regulacji?
Podstawowym pytaniem, jakie zadają sobie rowerzyści, jest to kiedy właściwie przerzutki wymagają regulacji? Rozregulowane przerzutki do roweru możesz rozpoznać podczas codziennej jazdy. Ukazują się one tym, że łańcuch przeskakuje między zębatkami, słychać charakterystyczne trzaski i zgrzytanie podczas zmiany biegów, a czasem zmiana biegu w ogóle nie następuje mimo wciśnięcia manetki.
Szczególnie niepokojące jest spadanie łańcucha z kasety lub korb. Może to prowadzić do uszkodzenia ramy lub innych elementów napędu. Pamiętaj, że nawet nowy rower może wymagać regulacji po pierwszych kilkudziesięciu kilometrach, gdy linki się rozciągną, a elementy dopasują do siebie.
Podstawowe narzędzia niezbędne do pracy
Jeśli zdecydujesz się na samodzielną regulację przerzutek w rowerze, to musisz wiedzieć, że nie wymaga ona skomplikowanego warsztatu. Wystarczy kilka podstawowych narzędzi. Klucze imbusowe w rozmiarach od 2 do 6 mm pozwolą dostosować większość śrub regulacyjnych.
Ponadto może przydać się śrubokręt krzyżakowy. Pomoże on w ustawieniu śrub ograniczających zakres pracy przerzutek. Warto zaopatrzyć się także w podstawkę serwisową lub powieś rower, aby tylne koło mogło swobodnie się obracać podczas regulacji. Dodatkowym ułatwieniem będzie smar do linek oraz odtłuszczacz do czyszczenia mechanizmów.
Konserwacja układu napędowego
Regularna konserwacja znacząco wydłuża okresy między koniecznymi regulacjami. Czyszczenie łańcucha i zębatek powinno odbywać się co 200-300 kilometrów przy jeździe w normalnych warunkach, a częściej przy jeździe w błocie czy piasku. Do czyszczenia używaj szczotki i odtłuszczacza, następnie dokładnie opłucz wodą i wysusz. Po wyschnięciu nałóż cienką warstwę smaru, koncentrując się na rolkach łańcucha.
Linki przerzutek również wymagają uwagi. Sprawdź je pod kątem postrzępienia czy korozji, szczególnie w miejscach przejścia przez pancerze. Wnętrze pancerzy warto okresowo przedmuchać i zakropić preparatem penetrującym. Wymiana linek powinna następować raz w roku przy intensywnej eksploatacji lub co dwa lata przy rekreacyjnej jeździe.
Kiedy warto skorzystać z pomocy profesjonalisty?
Mimo że podstawowa regulacja przerzutek jest w zasięgu możliwości większości rowerzystów, niektóre sytuacje wymagają profesjonalnej interwencji. Pogięta przerzutka lub hak przerzutki wymaga specjalistycznych narzędzi do prostowania.
Zaś elektroniczne systemy przerzutek potrzebują specjalistycznego oprogramowania do diagnostyki i regulacji. Również po wielokrotnych próbach samodzielnej regulacji, gdy problem pozostaje nierozwiązany, wizyta w serwisie może często zaoszczędzić czas oraz frustrację.
Pamiętaj, że regularne przeglądy w profesjonalnym serwisie pozwalają wychwycić problemy, zanim staną się poważne.

