Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich. Zapomniany pomnik przyrody poza szlakami

Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich, to ciekawe pod względem przyrodniczym i krajobrazowym miejsce, które lata temu wymieniane było w gronie atrakcji tego malowniczego pasma. Obecnie trafiają tu amatorzy wspinaczki skałkowej, zbłąkani wędrowcy oraz ci, którzy topowe miejscówki z okolicy znają już na pamięć. Witajcie na Skalnej Grzędzie, w pobliżu której spotkać można nie tylko Prezesa, ale i Gubernatora!

Widok w kierunku Gór Sokolich. Jesień 2019 roku

Już na wstępie chciałbym zaznaczyć, że sięgając po sformułowanie Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich mam na myśli zarówno formację skalną, jak i jej najbliższą okolicę. Miejsce to znajduje się w północnej części pasma. Jesteśmy pomiędzy Doliną Janówki, a Górami Sokolimi, czy też -jak kto woli- pomiędzy Janowicami Wielkimi, a Trzcińskiem. A żeby być jeszcze dokładniejszym, należy wspomnieć, że to krańce jednego z grzbietów Rudaw Janowickich – Janowickich Garbów.

atrakcje Rudawy Janowickie
Północny, skrajny wierzchołek grzbietu Janowickie Garby. Jesień 2019
Widok z wierzchołka

Skalna Grzęda, to mur skalny zbudowany z waryscyjskich granitów. Należy wspomnieć, że to tylko jedna z ciekawych formacji skalnych, na jakie można trafić w tej okolicy. Na północnym skraju grzbietu odnajdziemy jeszcze skałki, m.in. Prezes, Gubernator, czy Maczuga. Z kolei idąc w przeciwnym kierunku, w krótkim czasie dotrzemy do skał DecjuszKlapacjusz.

Okazały mur skalny. Wiosna 2021
Janowickie Garby i Skalna Grzęda
Skalna Grzęda. Szczeliną widzianą z przodu formacji można wdrapać się na jej wierzchołek. Wiosna 2021

Do 1945 roku Edelmannssteine -bo pod, m.in. taką nazwą funkcjonowała Skalna Grzęda i jej okolica- miała status pomnika przyrody, choć niektóre źródła podają, że był to raczej rezerwat. W każdym razie, miejsce było doceniane i chronione ze względu na tutejszą przyrodę nieożywioną, jak i walory krajobrazowe. Szczytowe partie skałek zasłynęły jako świetny punkt widokowy, m.in. na Krzyżną Górę i Sokolika. Nie dziwi więc fakt, że turyści chętnie przybywali tu z pobliskich Janowic Wielkich i Trzcińska.

Rudawy Janowickie atrakcje
Widok ze skał na Sokolik i Krzyżną Górę. Wiosna 2021
Widok w kierunku Karkonoszy. Lato 2020

Obecnie Skalna Grzęda nadal pełni funkcję ciekawego punktu widokowego. Jeśli zastanawiacie się, czy da się wejść na mur skalny, odpowiedź brzmi – tak. Jego początkowy fragment dostępny jest dla przeciętnego turysty. Skalna Grzęda znajduje się poza szlakami turystycznymi. W pobliżu nie ma też żadnych szlaków rowerowych, ścieżek przyrodniczych, czy edukacyjnych. Jeśli komuś nie jest straszne włóczenie się labiryntem leśnych ścieżek – w miejsce można dotrzeć na wiele sposobów. Jeśli jednak wolicie dotrzeć tu bardziej pewną trasą, możliwości są dwie.

Na skraju Janowickich Garbów. Lato 2020

Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich – jak dotrzeć?

Wariant 1: Z Janowic Wielkich

Janowic Wielkich należy iść szlakiem żółtym, który po opuszczeniu zabudowy miejscowości wkracza w Dolinę Janówki. Wąskim asfaltem docieramy na wysokość formacji skalnej Krowiarka. Po przekroczeniu drewnianego mostku schodzimy ze szlaku na prawo i solidną leśną drogą zdobywamy wysokość. W momencie, gdy droga dość wyraźnie skręca w lewo, a po lewej stronie widoczne są dwie spore skały (to Decjusz i Klapacjusz), należy skręcić w prawo w wąską dróżkę, która w kilka minut doprowadzi nas do celu.

Skała Enis w Diabelskim Kościele

Zobacz też: Skała Enis w Rudawach Janowickich. Niesamowite formacje skalne w Diabelskim Kościele

Wariant 2: Z Przełęczy Karpnickiej

Z Przełęczy ruszamy szlakami niebieskim oraz zielonym w kierunku Starościńskich Skał. Kiedy szlaki się rozstają, wybieramy zielone znaki. Dosłownie po chwili znajdziemy się na krzyżówce dróg. Pierwsza z prawej, to żółty szlak rowerowy. Druga od prawej, to zielony szlak biegnący w kierunku Janowic Wielkich. Trzecia droga od prawej – to nasz trasa na Skalną Grzędę. Poruszamy się drogą na wysokości pomiędzy 550- a 600 m. n.p.m. nie zbaczając w odbijające na prawo i lewo leśne dróżki. Po lewej mijamy ciekawą formację skalną, po prawej dawne kamieniołomy. Idziemy cały czas prosto i lekko w dół, by w końcu na ostrym zakręcie w prawo odbić dróżką w lewo. Po chwili będziemy na miejscu.

Ostra Mała

Dołącz do naszej grupy na Facebooku: Malownicze Rudawy Janowickie

Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich – informacje praktyczne

• Wyruszając w opisywane miejsce z Janowic Wielkich, samochód można zaparkować na jednym z darmowych i niestrzeżonych parkingów: 1) przy dworcu PKP, 2) przy Urzędzie Gminy i 3) przy parku „Zielona Dolina”. Ten ostatni ma najkorzystniejszą lokalizację. Niektórzy parkują też kilkaset metrów wyżej przy żółtym szlaku, gdzie przy szlabanie jest miejsce na kilka aut.
    • Wyruszając od strony Przełęczy Karpnickiej samochód można zaprakować na znajdującym się na niej strzeżonym parkingu
    • Transportem publicznym: pociągami od strony Jeleniej Góry i Wrocławia do Janowic Wielkich (wariant 1 dojścia) lub Trzcińska (wariant 2 dojścia) lub autobusem MZK z Jeleniej Góry do Karpnik (wariant 2)
    • Skalna Grzęda w Rudawach Janowickich znajduje się na terenie Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Po terenie poruszamy się tylko wyznaczonymi szlakami turystycznymi oraz drogami. Nie śmiecimy. Nie palimy ognisk
    • Najbliższym schroniskiem w okolicy jest położona kilka kilometrów dalej „Szwajcarka”

Co możesz jeszcze zrobić?