Skała Fajka w Rudawach Janowickich, czyli słów kilka o skale z dziobem

Skała Fajka w Rudawach Janowickich to nieco mniej popularny cel wycieczek w obrębie tego malowniczego pasma. Docierają tu przede wszystkim ci, którzy poznali już największe atrakcje w okolicy. Może to i dobrze – w miejscu tym nie ma tłumów i można obcować z naturą na całego!

Skała Fajka znajduje się w Janowickim Grzbiecie pomiędzy dwoma szczytami – mało popularną Jańską Górą oraz znaną i lubianą Lwią Górą. Nie dociera tu żaden szlak turystyczny, jednak trafienie w to miejsce nie powinno przysporzyć większych kłopotów. Tym bardziej że przy istniejących w pobliżu trasach ustawiono kierunkowskazy.
rudawy janowickie skały

Fajka wchodzi w skład okazałej grupy skalnej. Tutejsze skały mają około 20 metrów wysokości i znacznie częściej odwiedzane są przez wspinaczy niż turystów. Pomiędzy granitowymi basztami rozrzuconych jest sporo bloków. Docierając w to miejsce, w pierwszej kolejności ukazuje się nam sporych rozmiarów skalna ściana.

rudawy janowickie ostra małaDołącz do naszej grupy Malownicze Rudawy Janowickie na Facebooku!
Aby zobaczyć charakterystyczny skalny dziób, należy nieco obejść grupę skalną. Kiedy wąską ścieżką dostaniemy się już na „zaplecze”, nad naszymi głowami ukaże się tytułowa Fajka. Wiecie, jak wygląda fajka do palenia? Ktoś kiedyś stojąc pod odstającym fragmentem skały i pykając z drewnianej fajeczki, musiał dostać objawienia, a nazwa pozostała w użytku do dzisiaj.
skała fajka w rudawach janowickich
Widok z górnych partii grupy skalnej
atrakcje rudawy janowickie fajka
Skalny „dziób” z zupełnie innej prespektywy

Jeżeli jesteście trochę bardziej sprawni fizycznie i nie boicie się wysokości, możecie wspiąć się na wyższe partie grupy skalnej. Tylko z rozwagą – o połamanie się tutaj nie jest trudno! Z wyższego „poziomu” Fajka wygląda równie atrakcyjnie. Widać też oddalone Krzyżną Górę i Sokolika, a bardziej na lewo i w dół rozciągniętą zabudowę Karpnik.

rudawy janowickie skały
Widok na Krzyżną Górę i Sokolik Duży

Skała Fajka w Rudawach Janowickich – informacje praktyczne

• Najbliższym miejscem, w którym można zaparkować samochód, jest płatny parking na Przełęczy Karpnickiej. Samochód można zostawić też w Strużnicy lub Janowicach Wielkich
  • Do skały można dotrzeć z wielu stron – od Janowic Wielkich, Karpnik, czy Strużnicy
  • Na miejscu nie ma infrastruktury turystycznej – wiat, ław ze stołami, czy miejsca do palenia ognisk
  • W odległości około 6 kilometrów znajduje się schronisko turystyczne PTTK „Szwajcarka”

Skała Fajka w Rudawach Janowickich – jak dojść?

Najprostszą drogą do opisywanej atrakcji będzie szlak z Przełęczy Karpnickiej. Nieco bardziej wymagające mogą okazać się trasy z Janowic Wielkich lub Strużnicy.

atrakcje rudawy janowickie
„Główna” ściana grupy skalnej z Fajką w zimowej odsłonie
Trasa z Przełęczy Karpnickiej

To najprostsza i najwygodniejsza opcja dotarcia do Fajki. Spod parkingu ruszamy niebieskim szlakiem w kierunku Starościńskich Skał. Po jakimś czasie w lewo odbij szlak zielony – my idziemy dalej prosto. Zanim dotrzemy do miejsca, w którym do szlaku niebieskiego z prawej dochodzi szlak żółty ze Strużnicy, skręcamy w wąską dróżkę w lewo do góry. W miejscu tym stoi kierunkowskaz.

Trasa ze Strużnicy

Ze Strużnicy idziemy żółtym szlakiem niemal cały czas do góry. Dochodzimy do szlaku niebieskiego i skręcamy w lewo. Chwilę dalej opuszczamy szlak niebieski, schodząc na ścieżkę biegnącą w prawo do góry. W miejscu tym jest drogowskaz.

Skała Enis w Diabelskim KościeleZobacz też: Skała Enis w Rudawach Janowickich. Niesamowite formacje skalne w Diabelskim Kościele

Trasa z Janowic Wielkich

To najdłuższa propozycja dojścia. Z Janowic Wielkich początkowo idziemy żółtym szlakiem Doliną Janówki. Skręcamy w prawo i zielonym szlakiem podchodzimy do góry. W końcu docieramy do szerszej, szutrowej drogi (szlak rowerowy). Skręcamy nią w lewo, by po chwili dotrzeć do tabliczki kierującej nas na skałę Fajkę. Znaczy się – skręcamy w leśną dróżkę na prawo.

skała fajka w rudawach janowickich
Skalny „dziób” jest najlepiej widoczny zimą, kiedy na drzewach nie ma liści

Klikanie w reklamy robi różnicę! 🙂

Co możesz jeszcze zrobić?